КРИМІНОЛОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА КРИМІНАЛЬНИХ ПРАВОПОРУШЕНЬ, ПОВ’ЯЗАНИХ З ВИКОРИСТАННЯМ БЮДЖЕТНИХ КОШТІВ

Автор(и): Петренко С. В.

Місце роботи:

Петренко С. В.,

аспірант кафедри

кримінально-виконавчого та кримінального права,

Пенітенціарна академія України, м. Чернігів, Україна

ORCID: 0009-0009-6945-4485

Мова: українська

Кримінально-виконавча система: Вчора. Сьогодні. Завтра. 2025. № 1 (17): 89–104

https://doi.org/

Анотація

У статті на підставі аналізу стану чинного законодавства і статистичних даних наведено зміст та загальні засади кримінологічної характеристики кримінальних правопорушень, пов’язаних з кримінально караним використанням бюджетних коштів. Залежно від суб’єктів запобігання наведені засади протидії та запобігання цьому незаконному явищу.

Розкриваючи особливості запобігання та протидії кримінально караним правопорушенням, пов’язаним з незаконним використанням бюджетних коштів, запропоновано як один з механізмів профілактичної діяльності порушенням у сфері бюджетного законодавства систему заходів за колом суб’єктів, які її здійснюють та спрямовують зусилля на запобігання, усунення причин і умов такого виду злочинності. Йдеться про взаємодію Державної аудиторської служби України з Генеральною прокуратурою України. На органи прокуратури як на спеціальний суб’єкт спеціально-кримінологічного запобігання злочинам законодавцем покладені обов’язки здійснювати координацію всіх правоохоронних органів щодо протидії злочинності. Тому від злагодженості всього процесу координації залежить сучасний стан злочинності в Україні, вплив  та негативні тенденції зростання окремих видів злочинів, особливо в сучасних умовах – у період воєнного стану.

Констатуємо, що нинішній стан криміногенної ситуації в період воєнного стану в нашій державі переконливо вказує на нагальну потребу вдосконалення заходів, які б нейтралізовували ті чинники, що зумовлюють збільшення рівня кримінальних правопорушень, пов’язаних з незаконним використанням коштів бюджетів усіх рівнів. Вважаємо, що одним із важливих та ефективних заходів запобігання є проведення об’єктивного аналізу стану цього виду злочинності, ретельне з’ясування причин та умов, що сприяють їх вчиненню з наступним розробленням та реалізацією комплексу заходів, спрямованих на їх протидію та запобігання. Це зумовлює необхідність пошуку нових наукових і практичних заходів протидії злочинності, у тому числі з новими методами та засобами запобігання кримінальним правопорушенням, пов’язаним з використанням бюджетних коштів.

Наведені статистичні дані результатів діяльності Держаудитслужби, її міжрегіональних територіальних органів за період січень–грудень 2024 року. Звернута увага на обсяги незаконних дій з використанням коштів бюджетів усіх рівнів та бюджетних установ, масштаби яких просто вражають. Постає питання: чому саме пропонуємо взаємодію цього контролюючого органу з органами прокуратури? Відповідь на це питання перебуває в законодавчій та практичній площинах.

Ключові слова: бюджетні кошти, злочинність, детермінанти, криміногенні фактори, бюджетні злочини, запобігання, суб’єкти запобігання, кримінальні правопорушення, злочини, органи прокуратури.

Список використаних джерел

  1. Руфанова В. М. Кримінологічна характеристика та запобігання органами внутрішніх справ злочинам, пов’язаним з незаконним використанням бюджетних коштів : автореф. дис. … канд. юрид. наук : 12.00.08. Дніпропетровськ, 2011. 20 с.
  2. Руфанова В. М., Титаренко О. О. Запобігання органами внутрішніх справ злочинам, пов’язаним з незаконним використанням бюджетних коштів : монографія. Дніпропетровськ : ДДУВС; Ліра ЛТД, 2012. 200 с.
  3. Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо відповідальності за незаконне використання гуманітарної допомоги : Закон України від 24.03.2022 № 2155–IX. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2155-20#Text (дата звернення: 26.03.2025).
  4. Дудоров О. О., Мовчан Р. О. Законодавство України про кримінальну відповідальність за злочини у сфері господарської діяльності: час визначитись зі стратегією розвитку. Вісник Асоціації кримінального права України. 2015. № 2. С. 215–263.
  5. Про прокуратуру : Закон України від 14.10.2014 № 1697–VII. URL: http://zakon3.rada.gov.ua/laws/ show/1697-18 (дата звернення: 26.03.2025).
  6. Конституція України : Закон України від 28.06.1996 № 254к/96–ВР. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254%D0%BA/96-%D0%B2%D1%80#Text (дата звернення: 26.03.2025).
  7. Про введення воєнного стану в Україні : Указ Президента України від 24.02.2022 № 64/2022. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws /show/64/2022#Text (дата звернення: 26.03.2025).
  8. Офіс Генерального прокурора. URL: https://www.gp.gov.ua/ (дата звернення: 26.03.2025).
  9. Словник UA. URL: https://slovnyk.ua/index.php (дата звернення: 26.03.2025).
  10. Феррі Е. Кримінальна соціологія. 2005. Т. VIII. С. 213.
  11. Результати діяльності Держаудитслужби, її міжрегіональних територіальних органів за січень–грудень 2024 року. URL: https://dasu. gov.ua/ua/plugins/userPages/3754 (дата звернення: 26.03.2025).
  12. Чернігівські чиновники переплачували мільйони гривень на харчуванні для школярів. URL: https://dasu.gov.ua/ua/news/5305 (дата звернення: 26.03.2025).

[collapse]

Читати далі

©2024. Пенітенціарна академія України